My funderar

Jag har suttit och funderat på en sak för en lång tid nu.

Varför är det INTE ok att säga att någon är en viss ras?

För er som kanske undrar nu, Nej jag är absolut inte rasist.

 

Jag menar, alla ser olika ut beroende på vart dom kommer ifrån. Det är okej för oss att kalla tex hundar via ras, dom är däggdjur precis som vi. Om vi tar en Engelsk bulldog och en Fransk bulldog. Där har vi två raser, som ser helt olika ut. Fast dom är bulldogs båda två... Men det är helt okej? Men så fort vi tar upp ordet ras inom den mänskliga formen är det fel?

Det förstår jag mig inte på. Jag anser mig själv som en ras, jag är ett djur ändå. Bara för jag är människa gör inte det att jag är on the top. Vi har utvecklat raser precis som inom hundarna, katterna, fiskarna... ja... alla djur. Varför skulle det vara fel att säga att någon är en ras?

 

Låt oss läsa lite snabb historia.

Vi började som Sahelanthropus tchadensis, ett schimpans liknande djur.

Utvecklades till Orrorin tugenensis, diet som en människa som levde i skogen. (glamorous, inte sant?)

Efter det fick vi mer människoliknande kranium och större hjärna som Australopithecus africanus.

Homo sapiens. Människan som vet.

 

Genom denna gång på flera år spred vi ut oss över världens alla kontinenter och utvecklade det vi behövde för att överleva just där vi bodde. Mörkare hud, mindre ögon, större läppar, större ögon, högre panna... you name it.

Låter inte det GANSKA likt hur andra djur har utvecklats?

 

Är det bara för att katterna och hundarna inte kan säga till att det inte är okej att kalla dom för raser som ger oss övertaget?

 

Vad anser du?

 

 


Kommentarer
Postat av: Sofia

fast då är ju människorna som blandrashundar eller bondkatter eftersom vi inte "avlar" endast asiater med asiater.. :)

2010-09-07 @ 16:52:32
URL: http://dinostar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du har rätt i vad du skriver. Det är roligt att läsa din blogg för du lär en saker på 1 minut, utan att det blir tråkigt, som man egentligen ska lära sig i skolan. Du borde bli lärare haha :D

2010-09-07 @ 17:03:26
Postat av: Anonym

då är ju frågan om man borde förbjuda blandras eller inte? ;)

2010-09-07 @ 20:18:15
Postat av: Linda

Ja, att vara vit är ju egentligen en slumpartad mutation.. Så då kan vi kalla alla vita för mutanter! Fatta coolt o: HAHA <3

2010-09-08 @ 14:00:30
URL: http://lindaigglund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du är fan dum i huvudet

2010-09-08 @ 20:50:53
Postat av: Emelie ♥

Tycker du har rätt!

2010-09-09 @ 19:24:53
URL: http://emeliejarnberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0